آروینآروین، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 22 روز سن داره
آریاناآریانا، تا این لحظه: 9 سال و 4 ماه و 17 روز سن داره

خاطرات آروین حیدری مدلینگ دو ساله

کلیه مطالب مربوط به زایمان به روش سزارین سکشن

1392/3/3 17:10
نویسنده : مامان آروین
1,751 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

سزارین سکشن

 

 

زایمان سزارین سکشن وقتی است که یک مادر کودکش را ازطریق یک برش که روی شکم و رحمش زده میشود بدنیا می آورد.سزارین سکشن باید از قبل برنامه ریزی شده باشد یا یک دکتر میتواند در زمانی که عارضه ای رخ میدهد دستور دهد و مطالعات میگوید که سزارین سکشن رو به افزایش است . بر اساس مرکز کنترل و جلوگیری از بیماریها در سال 2005سی درصد تولدها در مقایسه با سال 1975 که شش درصد تولدها توسط سزارین انجام شده است.

گاهی اوقات قبل از شروع درد زایمان معلوم میشود که یک خانم نیاز به سزارین دارد .علائم متعددی قبل و در طول بستری در بیمارستان وجود دارد که تعیین میکند پزشکان چگونه زایمان را انجام دهند . اگر زمان زایمان طولانی شود یا مادر پیشرفتی نکند یک برنامه سزارین سکشن جایگزین زایمان طبیعی میشود .

موارد دیگر استعمال سزارین به شرح ذیل می باشد

- نوزاد بسیار بزرگ

-دیسترس نوزاد

-پرولاپس بند ناف

-پارگی رحم

- عدم نتیجه گرفتن در هنگام درد زایمان طبیعی

-چند قلویی

-پره اکلامپسی

- فشار خون غیر قابل کنترل

- بیماری لگنی

-هرپس یا تبخال تناسلی

-اچ آی وی

- کودک در وضعیت بریچ یا لگن به سمت پایین قرار گرفته باشد

-جراحی وسیع رحم در گذشته

-کودک به عنوان یک بیمار شناخته شده باشد

 

در بسیاری از بیمارستانها همسران مادران باردار تشویق میشوند که در هنگام انجام این فرایند حضور داشته باشند حتی گاهی از آنها خواسته میشود اگر دوست داشته باشند هنگامی که کودک از شکم بیرون کشیده میشود حضور داشته باشند و بسیار اهمیت دارد که مادر در این هنگام حمایت شود و تجربه نشان میدهد که اینکار استرس و نگرانی این شرایط را کاهش میدهد حتی نشان داده شده که الفت و محبت رابیشتر میکند .

خطرات سزارین سکشن

سزارین سکشن یک جراحی شکم وسیع است که خطرناکتر از زایمان از طریق واژینال است

خطرات سزارین سکشن شامل

-عفونتها

-لخته های خون

-خونریزی شدید و از دست دادن خون

- دیر به هوش آمدن

- اقامت طولانی تر در بیمارستان

-درد بعد از زایمان

-صدمه به مثانه یا روده ها

-چسبندگی بعد از عمل

-فتقهای جراحی

- هیسترکتومی یا خارج کردن اورژانسی رحم

-رگهای سر راهی جفت

-جفت سر راهی

-بد قرار گرفتن جنین

- پارگی رحم

- تولد زودرس

- درد زایمان طولانی

- تولد نوزاد کم وزن

اما اینها تنها خطرات نیستند داشتن زایمان سزارین شانس قادر بودن شما برای زایمان طبیعی در آینده را کاهش می دهد و گرچه زایمان طبیعی از طریق واژینال پس از سزارین امکان پذیر است و بیشتر رایج شده است اما خطرات با هر جای زخمی که روی رحم شما می ماند افزایش می یابد .

انواع سزارین سکشن

انواع مختلفی از سزارین سکشن وجود دارد که اغلب تفاوت در نوع برش روی رحم است

سزارین سکشن کلاسیک :به دلیل متداول بودن عوارض این نوع سزارین امروزه کمتر انجام میشود که اینکار توسط یک برش عمودی در خط وسط انجام میشود که یک سوراخ بزرگتری برای زایمان کودک ایجاد میکند . موارد استعمال خاصی برای این نوع سزارین وجود دارد بعد از سزارین سکشن کلاسیک به هیچ وجه در زایمانهای بعدی امکان زایمان طبیعی اجازه داده نمیشود.

 

 

سزارین سکشن متقاطع پایین رحم :این روش شایعترین اقدامی است که امروزه انجام میشود یک برش به شکل ضربدرفقط در بالای لبه مثانه زده میشود . ثابت شده که استفاده از این روش کمتر منجر به از دست دادن خون میشود و به زنان اجازه داده میشود که در بارداریهای بعدی هم بتوانند زایمان طبیعی از طریق واژینال داشته باشند

 

سزارین سکشن اورژانسی:این روش به دلایل متعددی ممکن است انجام شود و همیشه سریع انجام میشود

سزارین سکشن تکراری:یک سزارین سکشن تکراری وقتی رخ میدهد که یک بیمار قبلا سزارین سکشن داشته است به طور کلی پزشکان از طریق همان جای زخم قبلی رحم وارد میشوند

 

سزارین همراه هیسترکتومی:این سزارین سکشن با در آوردن رحم همراه است . اگر جفت نتواند از رحم جدا شود یا اگر خونریزی غیر قابل کنترل رخ دهد در پی در آوردن نوزاد رحم هم خارج میشوداین اقدام برای نجات زندگی شخص انجام میشود .

طول مدت سزارین سکشن

یک سزارین سکشن در حدود 40 دقیقه تا یک ساعت زمان میگیرد تا بطور کامل انجام شود . برخلاف جراحیهای دیگر همسر شما میتواند در طول انجام این عمل در اتاق عمل کنارتان باشد و اولین چیزی که باید انجام شود تمیز کردن شکم شماست . یک کاتتر یا سوند به مثانه شما وصل میشود تا ادرار را جمع آوری کند یک رگ از عروق شما برای تزریق مایعات و داروها گرفته میشود سپس پزشک متخصص بیهوشی داخل میشود و به شما بیهوشی ناحیه ای میدهد که فقط قسمت تحتانی بدن شما بی حس میشود و شما در طول اقدام هوشیار هستید فقط در موارد اورژانسی به شما بیهوشی جنرال یا کامل داده میشود .

سپس یک برش در روی شکم شما و بعد روی رحمتان داده میشود و بسته به وضعیت قرار گرفتن جنین ، پزشک شما یک شکاف کوچک یا بزرگ برای تولد کودک میدهد . با وجود اینکه شما فورا قادر نخواهید بود که کودکتان را در آغوش بگیرید اما قادر خواهید بود که او را ببینید و صدایش را در لحظه تولدش بشنوید . بیمارستانها سریعا تماس پوست با پوست را بین مادر و کودک به دنبال تولد برقرار میکنند و این اتفاق میتواند بعد از سزارین اگر مادر و کودک هر دو وضعیت خوبی داشتند بیفتد

بهبودی پس از یک سزارین سکشن

به طور کلی مادر و کودک در بیمارستان نهایت تا سه روز پس از تولد باقی می مانند . در طول 24 ساعت اول مادر به قدم زدن تشویق میشود تا از بروز یبوست و لخته خون جلوگیری شود سوند و رگهای گرفته شده معمولا بین 12 تا 24 ساعت خارج میشود وقتی به خانه رفتید بسیار اهمیت دارد که موارد ذیل را رعایت کنید

-به اندازه کافی استراحت کنید

-مقدار کافی مایعات بخورید

-مراقب شکمتان باشید

-تا 6 هفته از نزدیکی اجتناب کنید

-داروهای تجویز شده را مصرف کنید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)